Zo werken advertentiegroepen
Advertentiebeheer kan behoorlijk gecompliceerd zijn en veel tijd in beslag nemen. Daarom werkt Google Ads met advertentiegroepen, dit stelt de adverteerder in staat om advertenties in te delen op basis van overeenkomstige thema’s. Je kunt hierbij denken aan producttype of aan de diensten die worden aangeboden binnen de organisatie.
Hoe werken advertentiegroepen?
Als eerste worden advertenties ontworpen die vervolgens gecategoriseerd worden onder uiteenlopende thema’s. Denk bijvoorbeeld aan een bouwmarkt webshop met een categorie sloten, gereedschap of behang. Daar kan weer een onderverdeling plaatsvinden zoals voordeur sloten, hamers of bloemetjesbehang. Producten kunnen gekoppeld worden aan keywords waar de advertenties het beste bij aansluiten. Zo komt de kans op doorklikken bij weergave hoger te liggen. Denk aan termen als “huisbeveiliging” of “behangen”.
Wie beheert de advertentiegroep?
Het is mogelijk om als organisatie het beheer van advertenties zelf uit te voeren. Vaak wordt dit ondergebracht bij de marketing of communicatie afdeling. Houd er rekening mee dat specialisten op het gebied van communicatie niet altijd goed zijn met commerciële doelen stellen, om nog maar niet te spreken van analyse achteraf. Dit is jammer want zo wordt vaak niet het potentiële resultaat behaald uit online marketing campagnes. Het beheer van een advertentiegroep kan ook uitbesteed worden, daarbij is het uiteraard wel van belang dat de externe uitvoerende partij op de hoogte is van de bedrijfsdoelen die gekoppeld zijn aan de wervende acties.
Hoe berekent Google kosten?
Een voordeel van Google Ads is de Cost Per Click (CPC) wijze van betaling. Er hoeft alleen betaald te worden op het moment dat een geïnteresseerde consument op de reclame klikt. Alleen voor weergave worden geen kosten gerekend. Als blijkt dat de CPC erg laag ligt bij een hoog aantal impressies dan kan dit betekenen dat de advertentie niet terechtkomt bij de juiste doelgroep. In dat geval is het mogelijk om de advertentiegroep opnieuw in te delen. Dit vereist doorlopende monitoring van de resultaten in de beheer omgeving. DoubleSmart kan volledige campagnes opzetten, publiceren, monitoren en bijstellen waar dit nodig is. Zo kan het marketing budget optimaal worden besteed.
Bieden bij advertentiegroepen
Voor iedere groep kan een standaardbod worden bepaald. Dit zal bieden eenvoudiger maken. Google Ads werkt op basis van bieden op zoektermen waarbij populaire termen duurder zijn per klik. Echter is het ook mogelijk om juist minder gangbare termen te gebruiken, dit werkt met name goed in niche markten. Hoewel dergelijke zoektermen minder vaak gebruikt worden kan de relevantie en interesse hoger liggen. Dit kan de conversie verhogen. Mocht de gewenste conversie niet behaald worden dan is het mogelijk om de instellingen voor de complete groep aan te passen.