Uw VOG aanvragen kunt u digitaal regelen, lees snel verder hoe!
Een VOG, oftewel Verklaring Omtrent Gedrag, is een bewijs voor goed gedrag dat u voor verschillende doeleinden nodig kunt hebben. Een VOG toont aan dat u in het verleden geen schadelijk gedrag heeft getoond wat gevolgen kan hebben op uw huidige of toekomstige baan of functie. Een VOG kan dus vaak gevraagd worden door een werkgever, zodat hij of zij weet of u een geschikte kandidaat voor de functie kan zijn. Het is niet bij alle werkgevers nodig, maar vooral bij werk waarbij het gaat om gevoelige zaken zoals geld, kwetsbare mensen of vertrouwelijke gegevens.
Een VOG wordt vooral door werkgevers gevraagd in de zorg of het onderwijs. In bepaalde sectoren is een VOG zelfs wettelijk verplicht. Daarnaast kunt u een VOG ook nodig hebben voor vrijwilligerswerk, een visumaanvraag of een emigratie. Een VOG wordt aan zowel bedrijven als personen uitgegeven.
Wat moet u doen om uw VOG aanvragen digitaal te regelen?
Voor het aanvragen van de VOG zullen er verschillende gegevens nodig zijn, zoals uw persoonlijke gegevens en de gegevens van uw werkgever. Daarnaast zijn er nog een aantal zaken van belang om uw VOG aanvragen digitaal te regelen, namelijk:
- U staat ingeschreven bij een gemeente
- U beschikt over een e-mailadres
- U beschikt over een actieve DigiD
- U kunt gebruik maken van internetbankieren
Het is van belang dat u beschikt over internetbankieren omdat er een aantal kosten in rekening worden gebracht voor de VOG aanvragen op een digitale manier. In totaal kost de VOG-aanvraag €41,35, waarvan u eerst €7,50 betaalt voor het in werk zetten van het proces. U maakt een keuze uit een profiel op onze website en na de betaling van dit bedrag krijgt u binnen een dag een mail van ons met een unieke code. Met deze mail kunt u, door het klikken op een link, uw VOG-aanvraag afronden. Het klikken op de link zorgt dat u opnieuw een betaalmuur te zien krijgt, waarbij u nog de resterende €33,85 betaalt om de VOG aanvraag af te ronden.
In sommige gevallen kunt u de kosten die u voor de VOG maakt, declareren bij uw werkgever. In eerste instantie zult u deze zelf moeten betalen, maar voor het declareren van de kosten kunt u gebruik maken van de documenten die wij u per mail toesturen. Het is per organisatie verschillend of de kosten gedeclareerd worden of niet en dat is dus van uw eigen werkgever afhankelijk.
Waarom heeft u er baat bij om uw VOG aanvragen digitaal te regelen?
Naast dat u uw VOG aanvragen digitaal kunt regelen, zou u dit ook bij de gemeente kunnen doen. Er zijn echter een aantal voordelen van uw VOG aanvragen digitaal ten opzichte van het aanvragen van uw VOG bij de gemeente. Ten eerste kunt u uw VOG aanvragen digitaal regelen zonder afspraak en veel papierwerk. Bij de gemeente heeft u veel papieren nodig en moet u een afspraak maken. Daarnaast heeft u de VOG binnen twee weken binnen wanneer u deze via VOG desk aanvraagt. Bij de gemeente kan deze aanvraag zo’n vier weken duren. U kunt nu direct uw VOG digitaal aanvragen via onze website vogdesk.nl.